Welkom!!


Leuk dat je de moeite hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog.
Nóg leuker vind ik het wanneer je een berichtje achterlaat...

zaterdag 18 juni 2022

Loslaten....

Allereerst wil ik iedereen heel erg bedanken voor de lieve kaarten die ik de afgelopen weken en dagen heb mogen ontvangen.

Helaas heb ik Martin veel eerder moeten loslaten dan we aanvankelijk dachten.
*Dit is de laatste foto van ons samen onder Martins favoriete schaduwplekje naast ons huis; gemaakt op 3 juni jl*
Vrijdag 3 juni kregen we het bericht van de oncoloog dat Martin niet meer in aanmerking kwam voor chemo en dat de palliatieve zorg door de huisarts gedaan zou worden als het zo ver was.
Zaterdag 4 juni heb ik Martin nog naar het voetbaltoernooi van Casper gereden. Casper zit sinds eind vorig jaar bij AGOVV in Apeldoorn op voetbal en we hadden hem nog nooit zien voetballen; zijn wedstrijdjes zijn altijd al om 9 uur op zaterdagochtend en dat konden we nooit redden, omdat Martin om half 8 uit bed werd gehaald en een uur verzorging nodig had. Tegen de tijd dat we dan in Apeldoorn waren, was Casper klaar. 
Dit voetbaltoernooi was gelukkig de hele zaterdagochtend. Het was prachtig om te zien hoe Martin genoot van het voetballen van Casper.
Tot en met dinsdag 7 juni heeft Martin nog - met hulp van Michelle - het nieuws gevolgd op de pc en de tv. Ook hebben we samen nog diverse afleveringen van ons favoriete programma 'Kopen zonder Kijken' gekeken.
Niels is die dag vanuit zijn werk in Arnhem rechtstreeks naar ons toe gekomen, omdat we toen al wel wisten dat het geen weken meer ging duren. Martin en Niels hebben heel lang met elkaar gesproken en Niels heeft nog alles kunnen zeggen tegen zijn vader wat hij nog wilde zeggen. Martin was toen nog van plan om zaterdag 11 juni naar het nieuwe huis van Niels en Fenneke in Ens te gaan. 
Woensdag 8 juni ging het al slechter met Martin en is Leonie samen met Sebas en de mannekes rechtstreeks vanuit Disneyland Parijs naar ons toegekomen. De dagen ervoor heeft Martin nog genoten van alle foto's van Disneyland die Leonie via FB-messenger naar Martins computer stuurde. Martin heeft nog afscheid kunnen nemen van Casper, Floris en Sebas. Later op de avond ook van Niels en Leonie (zij heeft gelukkig in het ziekenhuis - nog voor de diagnose gesteld was - een heel fijn gesprek met Martin gehad en ze heeft alles kunnen zeggen wat ze nog wilde zeggen). Daarna heeft de huisarts een vlindernaaldje aangebracht in het bovenbeen van Martin en is de eerste dosis morfine toegediend, omdat Martin veel pijn in de rug had. 
In de nacht van woensdag op donderdag hebben Michelle en ik afscheid van Martin genomen..... de weken en dagen ervoor hadden we al alles gezegd wat we wilden zeggen. 
Donderdagochtend 9 juni heeft hij een 2e dosis gehad van de thuiszorg. 
Daarna hebben we besloten dat niemand anders dan wij (de kinderen en ik) Martin gingen verzorgen. Om kwart over 12 donderdagmiddag is er weer een dosis morfine gegeven en een eerste dosis dormicum om Martin in slaap te brengen, zodat hij geen pijn zou lijden. Elke 4 uur werd deze medicatie herhaald en om 10 over half 5 vrijdagochtend vroeg is Martin rustig ingeslapen.

De dagen die daarop volgden zijn een ware rollercoaster geweest; je emoties vliegen alle kanten op. Van verdriet naar dankbaarheid en opluchtig dat hem verder lijden bespaard is gebleven en weer terug naar verdriet....

Donderdag 16 juni heeft de uitvaart plaatsgevonden.
Ik wilde graag dat Martin in onze eigen bus vervoerd zou worden en niet in een rouwwagen. Sinds eind april hebben we een andere bus en Martin heeft deze zelf uitgezocht en gekocht, dus vond ik het niet meer dan logisch dat Martins laatste rit in deze bus zou zijn.
In de week voor zijn overlijden heb ik dit besproken met Martin en hij vond dat een 'strak plan'. Niels vond dat ik Martin zou moeten rijden; mits ik dat zou kunnen. Ik reed Martin al bijna 25 jaar overal naar toe, dus vond Niels dat ik ook de laatste rit moest doen. Daar was ik het volledig mee eens en ik ben zó ontzettend blij en dankbaar dat ik dat heb mogen doen!
De uitvaartplechtigheid was intiem en erg mooi. 
We hadden een mooi gedicht op de rouwkaart staan en daar begon de uitvaartleider mee. 
'Als ik ga
hef dan 't glas.
Neem geen blad voor de mond
en gedenk zoals ik was.
Als ik ga
hef dan 't glas 
en vergeef me met een glimlach
de dingen waarin ik onzorgvuldig was.
Maar vooral, als ik ga
vier het leven,
hef nogmaals het glas.'
Na een korte inleiding van de uitvaartleider hebben we allemaal (ik - Niels&Fenneke - Leonie - Michelle) een stukje voorgelezen wat we zelf - aan Martin gericht - geschreven hadden. Tussen de diverse stukjes werden foto's van Martin (met en zonder ons) getoond en muziek gedraaid die deels door Martin uitgezocht was. Soms al jaren geleden. Na afloop hebben we met zijn allen geproost op het leven van Martin.

xxAngela

28 opmerkingen:

  1. Ach Angela ! Wat is dit snel gegaan! Mijn oprechte deelneming en sterkte aan jou en je familie ! GinaX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Angela, wat ontzettend verdrietig voor jullie zeg…zo snel….Wel heel fijn dat jullie allemaal zo goed afscheid van elkaar hebben kunnen nemen…Ontzettend veel sterkte met dit hele grote verlies! Een hele dikke knuffel xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verdrietig bericht, maar ook ontzettend mooi dat er nog tijd was om dingen naar elkaar uit te spreken en echt afscheid van elkaar konden nemen. Ik wens je heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd, koester de mooie herinneringen, groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje Angela, wat is het nog snel gegaan zo. Wel fijn dat jullie allemaal nog afscheid hebben kunnen nemen. Mooie foto ook van jullie samen. Ik wens je heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.

    Liefs en een dikke knuffel, Astrid xXx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje Angela , ik schrik weer van dit bericht . wat is het ontzettend snel gegaan , wel fijn dat jullie alles met elkaar hebben kunnen bespreken en dat je zijn laatste rit ook zelf hebt kunnen doen , ik wens jullie heel veel sterkte de komende tijd en bewaar de mooie herinneringen die jullie samen hadden . liefs rian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een verdrietig bericht maar wel heel mooi hoe je het allemaal hebt verwoord, heel veel sterkte gewenst
    groetjes ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gecondoleerd, wat een gemis. Uit je blogbericht blijkt zoveel liefde voor elkaar en binnen het gezin, het is een mooi blogbericht, naast dat het natuurlijk ook heel verdrietig is. Ik hoop dat jullie heel veel mooie en fijne herinneringen samen hebben, die heel vaak boven mogen komen drijven. Heel veel sterkte voor jou en je gezin gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat hebben jullie een mooi afscheid gehad, maar wat is het snel gegaan. Ik wens je ontzettend veel sterkte met dit hele grote verlies, dikke knuffel vanuit hier.
    Groetjes Elly XX

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het zal je goed doen dat je op deze manier afscheid hebt kunnen nemen, alles zoals jullie samen hebben doorgesproken. Veel sterkte om dit verlies een plaatsje te geven in je leven. Neem de tijd ervoor, dat freubelen komt later wel weer.
    Lieve groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach Angela, wat een verdriet. Heel fijn om te lezen dat jullie dat laatste week zo intensief met elkaar beleefd hebben. Dat is heel fijn om met elkaar te doen.
    Heel veel sterkte gewenst.
    Lieve groet, Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Angela.
    Wat heb je dit ontzettend mooi en liefdevol geschreven.
    Ik zit hier met tranen in mijn ogen.
    Ik wens je heel héél veel sterkte.
    Veel liefs, Daphne.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ach Angela......wat is het snel gegaan.....gecondoleerd.
    Gelukkig hebben jullie allemaal goed afscheid kunnen nemen van Martin.
    Het gemis zal enorm zijn daarom wens ik jullie allemaal heel veel sterkte.
    Veel liefs,
    Diny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn dat jullie nog even de tijd hebben gekregen om goed afscheid van elkaar te nemen. Ik wens je heel veel sterkte, deze moeilijke tijd.
    Groetjes, Eri

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is het allemaal snel gegaan Angela, wat prachtig dat je dit allemaal zo hebt kunnen vertellen, ook fijn dat jullie nog tijd gehad hebben om afscheid van Martin te nemen, ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, groetjes Bea.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een ontzettend verdrietig en toch mooi (geschreven) bericht, Angela. Zo fijn zoals jullie de laatste weken met elkaar hebben mogen doorbrengen en beleven. En wat fijn dat jij Martin's laatste rit zelf hebt kunnen rijden.
    Ik kan je nu alleen maar heel veel sterkte en kracht toewensen. Neem je tijd!
    Lieve groet van
    xxx Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een liefde spreekt er uit je bericht Angela.(prachtige foto van jullie samen) Toen de diagnose kwam was de schrik natuurlijk enorm. Maar het gaf jullie de gelegenheid om op een mooie liefdevolle manier van elkaar afscheid te nemen. Wat bijzonder dat jij hem ook deze laatste reis hem kon rijden met de bus. Heel veel sterkte.
    Liefs Aartje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is allemaal heel snel gegaan Angela, maar als ik je bericht lees is alles toch nog samen besproken en uitgesproken naar elkaar hoe mooi is dat. En als je er dan samen ook nog een mooi afscheid van kan maken en de wensen van Martin daar in terug komen dan is het ook goed. Dan komt nu de tijd van berusting en het gemis, maar samen met je kinderen en andere mensen om je heen gaat het je lukken.
    Veel sterkte voor nu en de toekomst.
    Afscheid nemen is met zachte vingers wat voorbij is dichtdoen en verpakken in goede gedachten
    ter herinnering.

    Groetjes Hermien

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heb je dit allemaal prachtig verwoord Angela en wat knap en lief om dit met ons te delen. Via het bloggen lees je natuurlijk vaker over het leven achter de schermen en je schreef ook over het leven met Martin. Ik vind het stoer en heel mooi dat je de laatste rit ook gemaakt hebt samen met je man in jullie bus en het klinkt alsof jullie allemaal op een liefdevolle manier afscheid hebben kunnen nemen. Heel veel sterkte voor jullie allemaal.
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een verdrietig bericht Angela. Maar wel fijn dat jullie nog de tijd hebben gehad om goed afscheid van elkaar te nemen.
    Wens jou en je gezin heel veel sterkte toe de komende tijd.
    Liefs Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat fijn dat je hier op je blog een mooie foto van Martin en jou met ons deelt. Het is allemaal heel snel gegaan. Gelukkig hebben jij en je familie nog een goed afscheid van Martin kunnen nemen. Dat is heel fijn… afscheid nemen is heel moeilijk en in dit geval ook heel dubbel… ik wens jou en je familie nog heel veel sterkte in de voor jullie moeilijke tijd. Groeten Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi lieve Angela, Prachtige foto van jullie samen. En wat prachtigmooi dat jij ook Martins laatste rit gereden hebt. Kippenvel toen ik het las. Dat wist ik niet. Wat zal hij dat fantastisch gevonden hebben...Tot snel!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gecondoleerd Angela en ook aan je gezin en fam..... het is heel vlug gegaan......... en ik wens jouw en je familie heel veel sterkte en kracht toe.

    gr karin

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een verdrietig nieuws. Weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Heel veel sterkte en kracht de komende tijd. Nog wel een hele mooie foto van jullie samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh my dear Angela, I am so sorry for this very sad news. I haven't been on my blog for over a week because a dear neighbour lost her husband and I have been comforting her and listening to her remincing their life together. I was going to send you a card when you first posted about the situation but have sadly lost your address. You have just got to think of the good times you have had together and he is out of pain and at peace now. You do all you could for him over the many years. Big comforting hugs.
    Cathy
    xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een verdrietig bericht , gelukkig hebben jullie allemaal afscheid kunnen nemen.
    En het laatste ritje ,krijg er kippenvel van maar wat is dat mooi.
    Nu alles verwerken , sterkte hier mee.
    groetjes Marjan.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Lieve Angela, je verhaal over hoe het gegaan is vind ik zo mooi, jullie hebben gelukkig allemaal op een heel goede manier afscheid kunnen nemen van Martin. Ik denk dat dat bijzonder belangrijk is voor het verwerken. Heel bijzonder ook dat jij hem bracht naar het crematorium, wat een sterke vrouw ben je.
    Heel veel sterkte nogmaals voor jou en je geliefden en een virtuele knuffel van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat verdrietig dat je plots veel sneller dan verwacht afscheid moest nemen van je man. Wel mooi dat jullie met zijn allen afscheid konden nemen. En symbolisch zo mooi dat je je man voor het laatst weg mocht brengen.
    Heel veel sterkte !
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Lieve, lieve Angela. Ik las het net op het blog van Irene. Wat vreselijk verdrietig dat jullie al zo snel afscheid hebben moeten nemen van Martin. Ik wens jullie allemaal heel veel liefde, sterkte en kracht toe!!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je langs geweest bent en bedankt voor je reactie; ik lees ze met veel plezier. Graag tot een volgende keer.
xxAngela